Hoşgeldiniz, Ziyaretçi.Lütfen giriş yapın veya kayıt olun.
Ağustos 17, 2018, 07:31:32 ÖS

Kullanıcı adınızı, parolanızı ve aktif kalma süresini giriniz
Profil Ana Sayfa Yardım Giriş Yap Kayıt
B O Y K O T   Ü R Ü N L E R I
+  �mmetin Sanal Kur'an Kursu...... www.ilminadresi.com
|-+  İslamı Öğreniyorum
| |-+  Dini Soru ve Cevaplar
| | |-+  2017 İtibariyle Açıklanan Emekli Promosyonlarını Almak Caiz midir?
0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte. « önceki sonraki »
Sayfa: [1] Aşağı git Yazdır
Gönderen Konu: 2017 İtibariyle Açıklanan Emekli Promosyonlarını Almak Caiz midir?  (Okunma Sayısı 703 defa)
kervan

Editör
******


DUA : 453
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 2119


« : Şubat 07, 2017, 03:57:27 ÖS »

2017 İtibariyle Açıklanan Emekli Promosyonlarını Almak Caiz midir?

Yasal bazı zorunluluklar nedeniyle devlete bağlı kurumlar ve özel şirketler memurlar, işçiler ve emeklilerin maaşlarını bankalar üzerinden veriyorlar. Çoğunlukla devletle anlaşmalı olan bu bankalar kuruluş itibariyle faizle muamelede bulunmaktadır. Söz konusu bu bankalar yatırılan maaşlardan ciddi oranda istifade ediyor ve bununla kalkınıyorlar. Bu bakımdan yanında maaşı bulunan işçi ve memurlara çoğunluğu yeni yıl olmak üzere belirli aylarda maaşla birlikte promosyon adı altında bazı maddi karşılıklarda bulunuyorlar.  

Öncelikle şunun bilinmesi gerekir ki; zorunlu olmadıkça faizli bankalardan hiçbir şekilde istifade edilmemelidir. Onların faizli çarklarına, para yatırma vb. yöntemlerle katkıda bulunmak caiz değildir. Eğer işçi, memur ve emekliler, maaşlarının yatırılması için banka seçme inisiyatifine sahiplerse bunun faizli banka olmamasına dikkat etmeli, katılım ve finans bankalarını öncelemelidirler. Eğer bu inisiyatife sahip değillerse, devlet ve özel şirketler zorunlu olarak faizle muamelede bulunan bankaları seçmişse, maaşları yatırılır yatırılmaz direk çekmelidirler. Zira binlerce kişinin maaşı, çok kısa bir süre dahi olsa faizli bankalara ciddi oranda fayda vermektedir. Allah (cc) Kuran’ı Kerim’de “İyilik ve takva üzere yardımlaşın. Ama günah ve düşmanlık üzere yardımlaşmayın. Allah'a karşı gelmekten sakının. Çünkü Allah'ın cezası çok şiddetlidir. (Maide 2) diye buyuruyor.

Promosyon adı altında verilen maddi karşılığa gelince; bankalar, devlet ve özel şirketlerin yatırdığı maaştan istifade ettikleri için memur ve emeklilere faizli paradan elde ettikleri kazancı promosyon diye vermektedir. Yani şartlı olarak verildiğinde ve faizli paradan türediğinden hibe, hediye ve sadaka değildir. Faiz nedeniyle verildiği için de kullanılması caiz değildir. Bu durumda olan kişi parayı bankadan alıp, muhtaçlara veya yardım kuruluşlarına dağıtmalıdır. Kişinin kendisi, eşi, çocukları, anne ve babasının bu parayı kullanması caiz değildir. Aynı şekilde promosyonu bankada bulundurmak da caiz değildir. Zira bu, parayı fakirlere değil de faizle muamelede bulunan kimseye vermek demektir.


http://www.fetvakurulu.com/Detay/Haber/516/2017-itibariyle-aciklanan-emekli-promosyonlarini-almak-caiz-midir.aspx
Kayıtlı

Sertlik zayıf ve ezik insanların tavrıdır.
Güçlü olan kavga ettiğini yok etmek için değil doğru davranmasını sağlamak için uğraşır.
kervan

Editör
******


DUA : 453
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 2119


« Yanıtla #1 : Şubat 07, 2017, 04:00:07 ÖS »

Bankaların verdiği promosyon veya para puanlar faiz mi, caiz mi?

Sıkça sorulan bu soruyu doğru cevaplayabilmek için bankaların verdiği promosyonu, nereden kazandıklarına bakmamız gerekiyor.
Paranın kazanılma kaynağına baktığımızda görüyoruz ki, memurun bankada bekleyen maaşının repodan sağladığı kazançtan veriliyor bu promosyon… Öyle ise bu promosyon nedir? Faiz midir, caiz midir? Faizse caiz değildir, caizse faiz değildir. Demek ki konu, bu paranın faiz olup olmadığını tespitle ilgilidir.

Faizcilik yaparak para kazanan bankalara mecbur olmadıkça para yatırmak caiz değildir. Çünkü bu bankalar, mesela maaşlarınız, hesabınızda olan paralarınız orada kaldığı sürece, sizin paralarınızla faizcilik yapar ve bundan para kazanırlar. Promosyon adıyla size verdikleri de bu faiz gelirinin küçük bir kısmıdır. Bu sebeple haram-helal kaygısı taşıyan Müslümanların paraları, faizcilik yapmayan bankalara yatırmaları gerekir.

Kredi kartlarını da bu bağlamda değerlendirmek uygun olur.

Bilindiği gibi İslam faizin azını ve çoğunu ve bu arada faizli işlem ve akitleri haram kılmıştır.

Faizli bankaların Kredi Kartlarıyla yapılan alışverişlerde, özellikle taksitli ödemelerde banka fazi geliri elde etmektedir. Kazanılan faiz gelirinin bir kısmı bankaya kalmakta, bir kısmını da banka kredi kartı sahibine yaptığı alışverişin miktarına ve çeşidine göre hediye, promosyon adı altında para, mal gibi şeyler vermektedir. Bu arada kredi kartı alanların ayaklarını bankalara alıştırmayı da hedeflemek söz konusudur.

Promosyonun ilk verildiği devrelerde faiz olmayabilir şeklinde yorumlar vardı. Bu ihtimale binaen alınabilir diyenler de olabiliyordu.
– Nitekim promosyonu alanlar, bankayla bir faiz anlaşması yapmadıklarından dolayı aldıkları fazlalık faiz olmaz, bankanın kendiliğinden verdiği hediye yerine geçer, diye yorum yapıyorlardı…
– Ayrıca bankanın kazancı içinde faizden başka (ticari işlere aracılık etmek, para nakletmek… gibi) helal kazançlar da vardır; verilen promosyonu bu helal kazançlardan veriliyor diye düşünerek alıp kullanmakta mahzur olmaz, diye degörüşlerini güçlendirmeye çalışıyorlardı…
Bu farklı bakışlar, farklı anlayışları meydana getiriyordu.

Ancak görüşlerine değer verilen ilim adamlarımızın çoğunluğu bu paranın faiz olduğunu tespitte ve bu tespitlerini ifade etmekte gecikmediler. Faiz olunca alınmalı, ancak (çok ihtiyaçlı değilse) bir başka ihtiyaç sahibine hibe edilmeli, diye de uyarıda bulundular.

Nitekim Hayreddin Karaman, bu konudaki sorulara verdiği cevaplarında genişçe sayılan açıklamalar da yaptı. Birinin ilgili kısmını birlikte okuyalım isterseniz.


Bankaların verdiği promosyon:

“Faizci bankalar, maaşların kendilerinden alınması karşılığında hem maaş alanlara hem de bağlı bulundukları kuruma malzeme, alet ve para şeklinde promosyonlar veriyorlar. Bu promosyonların helal olup olmadığına dair yoğun sorulara bir yazıda cevap vermiştim. Cevap iyi anlaşılamamış olmalı ki, sorular ve cevaba itirazlar devam etti.

Bazıları “Biz bu konuda hür değiliz, kurum bize sormadan faizci banka ile anlaşıyor, biz ne yapalım?” diyorlar.
Böyle bir durum varsa maaşın, bankada bekletilmeden ilk imkânda hemen alınması gerekir ki, bankada kalıp onunla daha fazla faizcilik yapılmasın. Buna rağmen banka maaş alana da bir miktar para veya hediye vermişse onu da -alan yoksul değilse- yoksullara vermesi gerekir.
Bu hükmün dayanağı nedir?
Bilindiği gibi İslam, faizin azını ve çoğunu ve bu arada faizli işlem ve akitleri haram kılmıştır.
Bir grup memurun veya çalışanın maaşları faizci bir bankaya yatırıldığı zaman bu banka, o parayı -çekilmediği sürece- sisteme sokmakta ve faizli işlemler yaparak para kazanmaktadır. Kazanılan faiz gelirinin bir kısmı bankaya kalmakta, bir kısmını da banka kurumlara ve memurlara vermektedir.

Maaşlar faizci bankalardan alındığı takdirde iki sakınca doğuyor:
1- Bankaya paranızla faizcilik yapma imkânı vermiş oluyorsunuz.
2- Gelirinin çok büyük bir bölümü faizden olan bir kurumdan hediye kabul etmiş oluyorsunuz. Bu hediyenin de oraya yatırılan maaşlarınızın faizle işletilmesinden elde edildiğini dikkate almamış oluyorsunuz.

Bu durumda ne yapalım:
Mümkünse maaşlarımızı faizli işlem yapmayan katılım bankalarına yatırıp oradan çekelim.
Bunun mümkün olmadığı yerlerde ve şartlarda ise verilen promosyonları yine alalım ama -yoksul değilsek- bunu yoksullara verelim, kendimiz kullanmayalım.” (H.Karaman.net)
***
Benim buraya ekleyeceğim sadece bir tedbirli olma teklifi:
Şayet bu promosyonu kendimiz kullanma ihtiyacı içinde isek bunu, yemede ve giymede kullanmamalıyız. Ahmed Şahin



SORU:
Resmi kurumlarda bankaların verdiği maaş promosyonu alanların, bu parayı yoksul veya borçlu kimselere verilmesi de öneriliyor. Peki, kendi borcumuz çoksa bu parayı borcumuzu ödemek için de kullanabilir miyiz?

CEVAP: Selamünaleyküm. Bu para için faiz gibi haram demiyoruz ama berrak bir para da diyemiyoruz. Kullanmamayı tercih edin diyoruz. Bir insanın ekmeğine kullanması ile borcuna kullanması açısından ne fark olacak? O pencereden bakmayın, kullanayım mı kullanmayayım mı diye bakın. Fetva Meclisi

http://dingorevlileri.com/banka-promosyonu-caiz-midir/
Kayıtlı
Sayfa: [1] Yukarı git Yazdır 
« önceki sonraki »
Gitmek istediğiniz yer:  


|Site Map|Sitemap | Arşiv | Wap | Wap2 | Wap Forum | XML | Home
Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC
SMF Theme By: MPDesignZ.com

Dost Sitemiz: ZeynepDer.Org

Valid XHTML 1.0 Transitional